Ještěr připomíná kolibříka

4.2.2018
Citace:
D.Hu et al., A bony-crested Jurassic dinosaur with evidence of iridescent plumage highlights complexity in early paravian evolution, Nature Communications, volume 9, Article number: 217 (2018) doi:10.1038/s41467-017-02515-y
Rekonstrukce malého teropoda Caihong juji (Velizar Simeonovski, The Field Museum, for UT Austin Jackson School of Geosciences).

Pestrým zbarvením připomínajícím kolibříky ohromoval samičky malý opeřený dinosaurus Caihong juji, jak vidíme na obrázku (Velizar Simeonovski, The Field Museum, for UT Austin Jackson School of Geosciences). Zkoumání dobře zachovaného fosilizovaného peří pomocí elektronového mikroskopu ukázalo, že zbarvení nepocházelo jen od barevných pigmentů, nýbrž i z lomu světla na speciálních buňkách, stejně jako u dnešních kolibříkovitých (čeleď Trochilidae).

Fotografie zkameněliny C.juji (a,b), detail lebky (d), kresba lebky (e) a kostry (c). Úsečka na obrázcích a - c je dlouhá 10 cm, d - e 1 cm (D.Hu et al., A bony-crested Jurassic dinosaur with evidence of iridescent plumage highlights complexity in early paravian evolution, Nature Communications, volume 9, Article number: 217, 2018).Zatím jediná zkamenělina pochází z Číny z jurského období před 161 milionem let. Dobře zachovalou fosilizovanou kostru nalezl rolník v roce 2014 poblíž vesnice Nanshimenzi na severu čínské provincie Hebei. Dvounohý dinosaurus řádu plazopánvých (Saurischia).Teropod? dorůstal 40 cm a vážil asi půl kilogramu. Na obrázku vidíme fotografie zkameněliny C.juji (a,b), detailu lebky (d), kresbu lebky (e) a kostry (c). Úsečka na obrázcích a - c je dlouhá 10 cm, d - e 1 cm (D.Hu et al., A bony-crested Jurassic dinosaur with evidence of iridescent plumage highlights complexity in early paravian evolution, Nature Communications, volume 9, Article number: 217, 2018).

Odeslat komentář k článku "Ještěr připomíná kolibříka "